МОНІТОРИНГ В ОСВІТІ — спеціальна система збору, обробки, зберігання і поширення інформації про стан освіти, прогнозування на підставі об’єктивних даних динаміки й основних тенденцій її розвитку та розроблення науковообґрунтованих рекомендацій для прийняття управлінських рішень стосовно підвищення ефективності функціонування освітньої галузі. Уперше дане поняття було використано у ґрунтознавстві, потім в екології (моніторинг навколишнього середовища), пізніше — у біології, техніці, соціології, економіці, банківській діяльності, психології, теорії управління, медицині. У сфері освіти, зокрема управління якістю освіти, моніторинг використовується порівняно недавно та формується як інформаційна база системи управління освітою. Для України моніторинг в освіті є новим явищем.
Об’єктами моніторингу виступають:
- система освіти (загальна середня, професійна, вища, національна або загальнодержавна, регіональна система, муніципальна);
- ресурси (кадрові, матеріально-технічні);
- процеси (педагогічний процес в цілому та окремі його складові);
- діяльність (управлінська, трудова, навчальна);
- явища (вихованість, освіченість, майстерність педагога та ін.).
Функції моніторингу:
- інформаційна;
- активізуюча;
- формуюча;
- корекційна;
- кваліметрична;
- діагностична;
- аналітична;
- моделююча;
- прогностична;
- управлінська.
Моніторинг в освіті заснований на принципах:
- узгодженості нормативно-правового, організаційного та науково-методичного забезпечення його складових частин;
- об’єктивності одержання та обробки даних;
- комплексності дослідження різноманітних аспектів освітнього процесу, обробки та аналізу одержаних результатів;
- безперервності та тривалості спостережень за станом освіти;
- своєчасності отримання, обробки та використання об’єктивної інформації про якість освіти;
- перспективності запланованих моніторингових досліджень, спрямованості їх на розв’язання актуальних завдань розвитку освіти;
- рефлексивності; гуманістичної спрямованості моніторингу якості освіти;
- відкритості та оперативності доведення результатів досліджень до відповідних органів управління, громадськості, зацікавлених міжнародних установ.
Немає коментарів:
Дописати коментар